به گزارش سینماپرس، حامد علامتی با بیان اینکه امروز دشمن بهشدت روی فکر و ذهن کودکان و نوجوانان ما کار میکند، خطاب به شرکتکنندگان در این همایش یادآور شد: بجز شما مدیران استانی کانون، چه کسی میتواند فرمانده میدان جنگ حوزه کودک و نوجوان باشد!؟ امروز فرمانده جنگ در حوزه کودک و نوجوان، بنده، معاونانم و مدیران استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند.
وی با تاکید بر اینکه مخاطب و طرفِ گفتوگوی تمام آنچه میگوید، ابتدا خود اوست، سپس معاونان و در پایان مدیران استانی کانون، تصریح کرد: امروز زمان ناله و گلایه نیست. امروز وقت آن است که با جدیت و روحیه قوی وارد گود شده و کار کنیم.
علامتی در بخشی از سخنان خود بر اهمیت کار مربیان کانون تاکید کرد و با ارائه راهبردی آیندهنگر در چگونگی پرورش کودکان و نوجوانان گفت: کودکان و نوجوانانی که زیر دست من و شما پرورش مییابند، باید طوری تربیت شوند و بهنحوی آموزش و تعلیم ببینند که انشاءالله سربازان امام زمان(عج) باشند. چه بسا کودکانی که امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در همین کارگاههای تابستانی و حوزههای دیگر پرورش میدهیم و شما در پرورش فکری آنان تلاش میکنید، بعضی از همان ۳۱۳ نفری باشند که انشاالله پس از ظهور حضرت، از یاران و لشکریان ایشان باشند؛ اینطور به مسئله نگاه کنید.
مدیرعامل کانون همچنین با اشاره به نگاه دقیق و مثبتی که معمار کبیر انقلاب اسلامی به کانون پرورش فکری داشتند، گفت: وقتی به تاریخچه کانون نگاه کنید، درمییابید که حضرت امام(ره) چه نگاه دقیقی به این مجموعه داشتند. پس از پیروزی انقلاب برخی میخواستند کانون پرورش فکری را تعطیل کنند اما شهیدان بهشتی و مطهری در کانون مستقر شدند و حضرت امام(ره) دستور دادند که کانون با نگاه و رویکرد جدید مبتنی بر اصول انقلاب و اسلام به فعالیتهایش ادامه داد.
وی افزود: نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که کانون جزو معدود نهادهایی است که فعالیتهایش در شورای پنج نفره انقلاب به تصویب رسید.
وی همچنین با اشاره به حضور اعضای کانون در برهههای حساس تاریخی، گفت: یکی از افتخارهای ما بهعنوان اعضای کانون این است که این نهاد ۲۶۰ شهید را تقدیم انقلاب و دفاع مقدس کرده است.
مدیرعامل کانون همچنین با اشاره به اهمیت روایتگری و قصهگویی در کانون، به بازخوانی داستان حضرت یونس(ع) پرداخت و گفت: بهرغم بازگویی و روایت مکرر زندگی و سرنوشت حضرت یونس(ع) و باوجود اینکه همه از آنچه بر ایشان گذشت، باخبریم اما کمتر به بخش ابتدایی زندگی ایشان توجه میکنیم.
وی با یادآوری بخش نخست زندگی حضرت یونس(ع) گفت: همه میدانیم این پیامبر الهی که دوران پیامبری و نبوتشان مربوط به هشت قرن پیش از میلاد مسیح است، سرنوشت عجیبی داشت و در شکم یک نهنگ گرفتار شد. نکته حائز اهمیت اما این است که کمتر به این مهم توجه میشود که اساساً چرا ایشان به چنین وضعیتی دچار شدند؛ چراکه به هر حال حضرت یونس(ع) پیامبر خدا بودند. علامتی با بیان اینکه حضرت یونس(ع) در سن ۳۰ سالگی به پیامبری رسید ۳۳ سال نیز به رسالت و دعوت الهی پرداخت، گفت: درواقع میتوان گفت که ایشان به میزانی که امروز در مشاغل گوناگون خدمت میکنیم و پس از آن بازنشسته میشویم، مشغول دعوت مردم بود که به تعبیر امروزی همان کار فرهنگی و تبلیغی است.
وی افزود: در حالی که حضرت یونس ۳۳ سال از زندگی و حیاتش را بهطور شبانهروزی و خستگیناپذیر مشغول دعوت مردم بود، درنهایت تنها دو نفر را به ایشان ایمان آوردند.
وی افزود: حضرت یونس(ع) پس از آنکه دید چند دهه تلاش و مجاهدتش به نتیجه نرسیده و قومش به راه راست هدایت نمیشوند، به درگاه خداوند گلایه کرد و از حضرت حق خواست که این قوم را عقوبت کند و با ناراحتی و غضب، قومش را ترک کرد. حال آنکه خداوند در قرآن کریم میفرماید حضرت یونس(ع) وقتی اینچنین رفتار کرد، به این تصور و گمان که چون برگزیده و پیامبر الهی است، هرگز به سختی و مشقت نخواهد افتاد، قومش را ترک کرد اما چنانکه میدانیم به آن سرنوشت تلخ دچار و در شکم ماهی گرفتار شد.
مدیرعامل کانون با بیان اینکه این پیامبر الهی درواقع مرتکب سه نوع خطای گوناگون شد، از خطاهای «رفتاری»، «معرفتی» و «قلبی» به این عنوان نام برد و در ادامه خاطرنشان کرد: نکته اصلی در ماجرای حضرت یونس(ع) این است که ایشان با ناامیدی و عصبانیت قومش را ترک کرد. درواقع میتوان به تعبیر امروزی گفت که ایشان ترک مسئولیت کرد و در حالی که برای هدایت آن قوم مبعوث شده بود، پس از ۳۳ سال ناامید شد و از انجام مسئولیتی که برعهده داشت، شانه خالی کرد.
وی بر این اساس در ادامه آموزه و درس ارزشمندی را که از این داستان میگیریم، تشریح کرد و گفت: وقتی ما مسئولیت را پذیرفتهایم، دیگر اجازه نداریم احساس خستگی، ناامیدی و بیفایدگی کنیم. به عبارت دیگر ما در کانون اجازه خستگی و از پانشستن نداریم.
وی در ادامه همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید حسن تهرانیمقدم، جملهای ماندگار از پدر موشکی ایران نقل کرد و گفت: ایشان جایی میگوید «فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکاناتشان کار میکنند!» ما نیز نباید در کار بهانه بیاوریم و بهعنوان مثال بگوییم چون امکانات محدود است، میتوانیم از انجام وظایف شانه خالی کنیم؛ بلکه باید نشان دهیم در سنگر فرهنگ، تا پای جان برای کودکان و نوجوانان کار و تلاش کنید. امروز وقت غر زدن و گله و شکایت نیست. امروز به هیچ عنوان وقت خستگی و ناامیدی نیست و همگی _چه من در ستاد و چه شما در صف_ باید با همگرایی و همدلی، مشکلات را یکی پس از دیگری از پیشرویمان برداریم و موانع را کنار بزنیم.
مدیرعامل کانون همچنین در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برگزاری جشنواره قصهگویی در کانون، به ارائه راهبردی در این رابطه پرداخت و گفت: ما باید جشنواره قصهگویی را بهسوی داستانها و قصههای قرآنی سوق دهیم و از این سرمایه گرانبها برای پرورش فکر و استعداد کودکان و نوجوانان بهره ببریم.
علامتی در ادامه این نشست، همچنین به ارائه توضیحهایی درباره دیدگاه رهبری درباره کانون پرورش فکری پرداخت و گفت: بنابر پایشی که انجام دادیم، تمامی بیانات رهبری را بازخوانی کردیم و با بررسی آنچه ایشان در گذر سالیان، درباره کانون و نیز الزامها و اقتضاهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کردهاند، دریافتیم که در مجموع ایشان در ۲۷ بند به این مهم اشاره کردهاند.
وی ضمن بازخوانی توصیههای راهبردی رهبر انقلاب به مدیران کانون پرورش فکری در سالهای گذشته، از «تشکیل هسته فرهنگی برای رصد فرهنگی، نیازسنجی، مشاهده مخاطرهها و مختصات میدان کار و تعیین خطمشی و راهبردها» بهعنوان یکی از این توصیههای کلیدی نام برد و گفت: علت اینکه برخی طمع میکنند که کانون را زیرمجموعه خود قرار دهند، به این دلیل است که از تمامی ظرفیتهای کانون استفاده نمیکنیم و خودمان را دستکم میگیریم. حال آنکه نگاه رهبری کانون، مشابه نگاهی است که ایشان به یک وزارتخانه دارد. «استفاده ویژه از هنر و ادبیات در امر پرورش»، «پیش بردن و صیانت از زبان فارسی»، «استفاده حداکثری از ظرفیت هنر در امر پرورش بهویژه هنر قصهگویی» و «پرورش روح و محتوای انسان یعنی اندیشه و فکر او» را بهعنوان برخی از دیگر توصیههای راهبردی رهبری مورد تاکید قرار داد و در ادامه گفت: ولیفقیه تاکید دارند که شما مدیران کانون وظیفه دارید که روح و محتوای انسان یعنی اندیشه و فکر انسان را پرورش دهید.
مدیرعامل کانون، بهبود زیستبوم پرورشی کانون را یکی از اولویتهای کانون خواند و با تاکید بر الزامها و باید و نبایدهای تحقق این مهم گفت: مدیری موفق است که معاونانی قویتر از خود دارد. مدیری موفق است که از کارشناسان نظرخواهی کند و ابایی از پذیرش نگاه اصولی و منطقی دیگران نداشته باشد.
وی از مدیران کانون خواست که «هنرمندان توانمند در حوزه کودک و نوجوان در سطح استانی و ملی را شناسایی کرده و آنان را به کار بگیرید.»
علامتی همچنین با تاکید بر اهمیت ارتقای کیفیت محصولات کانون اعم از آثار تصویری و نمایشی، کتاب و سایر محصولات گفت: محصولات ما باید به قول معروف مشتریپسند باشند.
وی با اشاره به اهمیت زیبایی محصولات، باتوجه به اینکه مخاطب اصلی محصولات کانون، کودکان و نوجوانان هستند، یادآور شد: رنگهای سبز و نارنجی، رنگهای اصلی کانون هستند و در زیباییشناسی و هویتبخشی بصری به این نهاد، بهطور متناوت مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند اما متاسفانه هنوز برخی مدیران کل هم به این موضوع واقف نیستند و این در حالی است که این دو رنگ، تقریباً هیچ جایی در اغلب ساختمانهای ما ندارند.
علامتی تاکید کرد که بهترین شیوه تبلیع و اطلاعرسانی درباره کانون، این است که محصولات و تولیدات کانون را در جای جای ایران توزیع کنیم و بهنحوی عمل کنیم که وقتی مخاطب به یک مکان فرهنگی مراجعه میکند، بیش از هر محصول فرهنگی، با محصولات کانون مواجه شود. این روش از بهترین و کارآمدترین شیوههای تبلیغ و اطلاعرسانی درباره کانون است و البته روشی که حتی از این هم بهتر است، آن است که والدین و پدران و مادران تغییر رفتار فرزندانشان را به عینه مشاهده کنند؛ چرا که وقتی در عمل این تغییر را ببینند و درک کنند که پرورش فکر و استعداد و توانایی فرزاندشان برای مربیان کانون حائز اهمیت است و کانونیها برای این مسئله، اهمیت و ارزش قائل هستند، طبیعتاً بیشتر ترغیب میشوند که فرزندانش را به کانون بفرستند.
مدیرعامل کانون همچنین با تاکید بر اهمیت تعامل منطقی و گسترده کانون با حوزهها و دستگاههای فرهنگساز دیگر در کشور، تصریح کرد: ما باید همکاری را یاد بگیریم و بتوانیم کنار یکدیگر کار کنیم. چراکه همین درک دقیق و عمیق از فرهنگ همکاری است که زمینه توسعه و پیشرفت را فراهم میکند. بنابراین باید بیاموزیم که با عناصر و دستگاههای فرهنگی ملی و استانی دیگر نیز در سراسر کشور کار کنیم و تعامل و همافزایی داشته باشیم.
علامتی در پایان با تاکید اینکه پایش و سنجش مستمر در بهبود و کارآمدسازی زیرمجموعه مدیریتی، اهمیت فراوانی دارد، بر روحیه امید و تلاش تاکید کرد و گفت: بنده مطمئنم که تمامی مشکلات حل خواهند شد. هرچند حل برخی مشکلات به زمان بیشتری نیاز دارد و برای حل برخی مشکلات نیز به کار و تلاش دوچندان نیاز است اما آنچه تردیدی در آن نیست، آن است که مشکلات حلشدنی است.
ارسال نظر